بازار پر رقابت و بازار کم رقابت ؟
رقابت
رقابت
از شما یک سؤال بسیار ساده میپرسم آیا کار کردن و راه اندازی و اداره کسبوکار در
فکر میکنم جواب دادن به این سؤال بسیار ساده باشه طبیعتا همهی ما میدونیم که بازار پر رقابت به انرژی و وقت و سرمایهی بیشتری نیاز داره.
ما در رابطه با غیر ممکن بودن صبحت نمیکنیم بلکه میگیم کار کردن در بازاری که هزاران نفر در اون سهم دارن سخت تر هست.
توی کسبوکار ما تئوری اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز رو داریم، این تئوری به
هدف
هدف
به این ایده میگن نیچ مارکتینگ
البته در کنار آن میدونیم که بسیاری از مواقع همین رقیبان
سؤالی رو در ابتدا از شما پرسیدم برای این بود که به شما ترفند بسیار سادهای رو توضیح بدم اما منظورم از سادگی در فهم اون هست ولی در عمل (خب نیازی نیست که بترسید هر کسی میتونه به یه مقدار نظم فردی و استقامت در عمل این کار رو انجام بده) ایده اینه که ما اگر در بازاری مشغول به کار هستیم که تعداد افراد بسیار زیادی لطف کردن و رغیب ما شدن و یا ما رغیب اون ها شدیم، از پتانسیل بازار استفاده کنیم و بازار خودمون رو محدود تر و مشخص تر کنیم.
خب حالا بریم سراغ مثال اگه ما یک شرکت طراحی برش لیزر
زمانی که ما وارد بازار طراحان سایت ایرانی میشیم اتفاقی که میافته اینه که ما شیرجه میزنیم توی یک اقیانوس قرمز پر خون پر از ه های بزرگ و کوچیک مثل خومون حالا ما باید زور بزنیم که بین این همه ه بزرگ توی اقیانوس ماهی صید بکنیم.
حالا اگه بخوایم از ترفند نیچ مارکت استفاده بکنیم که رنگ بازارمون رو از قرمز به آبی تغییر بدیم باید بگیم که ما یه فرق بزرگ با بقیهی همکارانمون داریم و اون این هست که ما همه چیز طراحی نمیکنیم ما فقط سایت های پزشکان رو طراحی میکنیم.
حالا از شما میپرسم چند نفر به صورت اختصاصی سایت برای پزشکان طراحی میکنن ؟
من نمیدونم اما مطمئن تعداد اون ها از کسایی که برای همه سایت طراحی میکنن خیلی خیلی کمتره حالا از شما میپرسم رقابت کردن توی این بازار آسون تره یا توی بازار قبلی؟
البته شاید بگید که خب تعداد کسایی که دنبال سایت پزشکی هستن خیلی کمتر از کسایی که هست که دنبال طراحی سایتن.
کاملا با این صبحت شما موافقم اما میخوام برای شما مثالی بزنم، اگر که فرض کنیم میزان درآمد حاصل از طراحی سایت در ایران ۱۰ میلیارده و میزان درآمد حاصل از طراحی سایت ویژهی پزشکان فقط ۵۰۰ میلیون تومنه (اینا همه مثاله ها، فردا میبینی BB30 به نقل از سایت ما خبر رفت) و در عین حال اگه فرض بگیریم که تعداد کسایی که طراحی سایت میکنن ۵۰۰۰ نفره و تعداد کسایی که فقط سایت پزشکی طراحی میکنن فقط ۳ نفره به صورت میانگین درآمد کدوم گروه بیشتره؟ (نمیخواد ماشین حسابو دربیارین خودم میگم)
اولی میشه نفری ۲ میلیون تومن که بنظر من عدد معقولی هست با اینکه اعداد کاملا فرضی بودن.
و درآمد گروه دوم میشه رند به کم ۱۵۰ میلیون تومن که این رو هم من اطلاع دارم که عدهای در حال کسبش هستن (دو کسبوکار رو میشناسم سایت اختصاصی میسازن و یکی هم اپلیکیشن ).
میخوام یه مثال دیگه بزنم از پیرمردی بازنشستهای (با + زن + نشسته) که زنش از خونش بیرونش کرده میخواد که ورزش کنه و سلامت تر زندگیشو ادامه بده.
این پیرمرد محترم میره کتاب فروشی از فروشنده میپرسی کتاب مربوط به سلامت فروشنده راهنماییش میکنه پیرمرد همون اول کار یه قفسه خیلی بزرگ میبینه که روی همهی کتاب ها نوشته آقا بخر سلامت باش تا آخر عمرت اصلا دست یه خانم دکتر بوده که باهاش تا مطب میرفته میاومده” بین اون همه کتاب مشابه به هم که همه آموزش سلامت میدن یه کتاب میبینه که نوشته آموزش سلامت فردی ویژه میان سال ها،به نظر شما پیرمرد محترم قصهی ما کدوم رو انتخاب میکنه.
به احتمال خیلی زیاد کتاب دوم
مزایای نیچ مارکتینگ کردن
همه شما رو به اون کار میشناسن
حرفهای
حرفهای
اون زمانی که دیجیکالا شروع به کار فقط یه سایت بود که وقتی واردش میشدی فقط کالای دیتیجال میدیدی، البته خوبه که این جا بگم نیچ مارکتینگ نمیگه که دیجی کالا نباید توی حوضه های مختلف سرک بکشه.
بلکه میگه کسبوکار هایی که هنوز خیلی بزرگ نیستن و به اصطلاح خرس بازار نشدن میتونن از استراتژی نیچ مارکتینگ استفاده کنن.
توی بسیاری از اصناف افراد به هم متصل هستن و از هم دیگه خبر دارن فقط کافیه شما با یک نفر کار کنید براحتی بعد از مدت کوتاهی افراد مؤثر و مهم اون کسبوکار با شما آشنا میشن (این تجربه رو توی یکی از کسبوکار هام داشتم).
کار اختصاصی پول اختصاصی
پول
پول
حتما دیدین رستوران های خاص، کفش های خاص موبایل های خاص و ماشین های خاص درسته اکثر اون ها تعداد مشتریان کمتری نسبت به رقیبانشون داردن اما سود رستوران خاصی که در روز فقط ۵۰ تا مشتری داره با سودی پیزا فروشی سر کوچه که روزی ۵۰۰ تا مشتری داره قابل مقایسه نیست.
زمانی که شما برای یک پزشک سایت طراحی میکنید شما کار اختصاصی انجام میدید و حق دارید که قیمت اختصاصی هم مطرح کنید نه قیمتی که همه میگن.
رزومه قوی، ایجاد اعتبار
رزومه
رزومه
شما بعد از مدتی ۵۰ تا سایت پزشکی طراحی کردید به نفر ۵۱ یکم حق بدید که شما رو انتخاب کنه.
شما انجام کار مداوم و متمرکز برای اثر مرکب درست کردید مرکب از اعتماد و وفاداری به برند.
خیلی خوبه که شما هم به عنوان برنامه نویس کار های خودتون رو در راستای مشخص انجام بدید، فلانی متخصص اپلیکیشن آموزشی ساخته (این یک مثال واقعی هست).
دوستان ممنون از شما که وقت گذاشتید که این متن رو خوندید مقاله ها قبل تر اینجانب رسمی تر بود نظراتان چیست که از این به بعد به این منوال (این شکلی) ادامه بدیم؟
اگه تجربهای در بارهی نیچ مارکتینگ دارین خیلی خوب میشه با ما توی کامنت به اشتراک بذارید.
درباره این سایت